0 w porównaniu

Polacy skarżą linie lotnicze. Już ponad 5000 zgłoszeń rocznie

W ciągu ostatnich 10 lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrosła prawie pięciokrotnie. ULC uspokaja - zgłoszeń jest coraz więcej nie tyle ze względu na pogorszenie standardów w branży, ale dlatego, że więcej latamy i jesteśmy bardziej świadomi swoich praw.
2016-07-07 08:40:26

Najlepsze warunki

Szybka Gotówka

stawka, %: 0 - 4,8
kwota,zl: 100-7000
okres,dni: 1-65
wynagrodzenie, minut: 15 min
3.4
  • 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Provident

stawka, %: 0,11 - 0,36
kwota,zl: 300-15000
okres,dni: 3-1080
wynagrodzenie, minut: kilka min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ekassa

stawka, %: 0,28 - 1,6
kwota,zl: 400-16000
okres,dni: 1-12
wynagrodzenie, minut: do 10 min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Zaplo

stawka, %: 0,13 - 0,24
kwota,zl: 1000-10000
okres,dni: 3-1080
wynagrodzenie, minut: kilka min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Pożyczkomat

stawka, %: 0,79 - 3,65
kwota,zl: 200-7500
okres,dni: 7-35
wynagrodzenie, minut: kilka min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

netGotówka

stawka, %: 0,6 - 1,6
kwota,zl: 600-1400
okres,dni: 2-6
wynagrodzenie, minut: 10 min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

KREDYT1000

stawka, %: 0,29 - 0,5
kwota,zl: 500-3000
okres,dni: 61-90
wynagrodzenie, minut: 15 min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

SuperGrosz

stawka, %: 0,08 - 3,1
kwota,zl: 1000-15000
okres,dni: 61-1440
wynagrodzenie, minut: kilka min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Po ostatniej serii opóźnień samolotów linii Small Planet Airlines uziemieni na lotniskach czytelnicy Bankier.pl zapowiadali ubieganie się o odszkodowanie. Taka postawa nie jest dziś rzadkością - jak wynika z danych uzyskanych przez Bankier.pl w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, z roku na rok coraz więcej pasażerów zabiega o przysługujące im w szczególnych przypadkach odszkodowanie.

Prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego, znacznie opóźnionego (co najmniej trzy godziny) lotu lub odmowy przyjęcia na pokład przysługuje pasażerom według zasad określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W myśl tego dokumentu klienci linii lotniczych mogą liczyć na od 250 do 600 euro odszkodowania, jeśli do zdarzenia doszło z winy przewoźnika. Jeśli pasażer nie zabrany na pokład lub zabrany ze znacznym opóźnieniem czuje się poszkodowany, w pierwszej kolejności składa reklamację u przewoźnika, a ten ma 30 dni na odniesienie się do niej.

Jeśli odmówi wypłaty odszkodowania, sprawę można skierować do wyższej instancji - w Polsce jest nią Urząd Lotnictwa Cywilnego. Złożenie skargi powoduje wszczęcie postępowania w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, co kończy się wydaniem przez prezesa ULC decyzji administracyjnej określającej zakres naruszenia i termin wypłaty odszkodowania.

Ponad 5000 skarg na przewoźników rocznie

Z danych przekazanych portalowi Bankier.pl przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia liczba skarg na przewoźników lotniczych systematycznie zwiększa się. W latach 2006-2010 liczba zgłoszeń nie przekraczała 2000 tysiące rocznie, w samym tylko 2015 roku w ULC odnotowano 5175 skarg. Rok wcześniej było ich 4640. W ostatnich latach pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów; drugim najczęstszym powodem są odwołania połączeń.

Rzeczniczka ULC przestrzega jednak przed wyciąganiem z tego trendu zbyt pochopnych wniosków: – Ilość napływających skarg jest wprost proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów na temat przysługujących im praw. Odzwierciedla ona również tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak na przykład niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – tłumaczy Marta Chylińska.

O tym, jak przebiega procedura zgłaszania skargi do KOPP, pisaliśmy szczegółowo w związku z głośnym paraliżem siatki połączeń linii Small Planet Airlines, która uziemiła wielu Polaków zarówno wylatujących na wakacje, jak i powracających do domów -  w artykule "Opóźnienia lotów Small Planet - jak ubiegać się o odszkodowanie".

Poprzedni artykuł

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies, które pozwalają na zapamiętanie wybranych informacji o jego użytkownikach. Korzystamy z cookies i innych technologii, aby dana strona działała poprawnie i pomogła nam stworzyć lepsze usługi dla Ciebie i innych. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Zapoznaj się z polityką prywatności oraz cookies, by uzyskać więcej informacji.