0 w porównaniu

Polacy skarżą linie lotnicze. Już ponad 5000 zgłoszeń rocznie

W ciągu ostatnich 10 lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrosła prawie pięciokrotnie. ULC uspokaja - zgłoszeń jest coraz więcej nie tyle ze względu na pogorszenie standardów w branży, ale dlatego, że więcej latamy i jesteśmy bardziej świadomi swoich praw.
2016-07-07 08:40:26

Najlepsze warunki

Szybka Gotówka

stawka, %: 0,53 -1,73
kwota,zl: 100-6000
okres,dni: 1-60
wynagrodzenie, minut: 15 min
3.6
  • 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Provident

stawka, %: 0,1-0,33
kwota,zl: 300-15000
okres,dni: 30-720
wynagrodzenie, minut: kilka min
3.0
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Ekassa

stawka, %: 0.28-0.74
kwota,zl: 400-16000
okres,dni: 1-12
wynagrodzenie, minut: do 10 min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

zaplo.pl

stawka, %: 0,13-0,38
kwota,zl: 1000-10000
okres,dni: 90-720
wynagrodzenie, minut: kilka min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

pozyczkomat.pl

stawka, %: 0,56 -2
kwota,zl: 200-4000
okres,dni: 8-35
wynagrodzenie, minut: kilka min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

netgotowka.pl

stawka, %: 0,71-1,9
kwota,zl: 500-4000
okres,dni: 14-365
wynagrodzenie, minut: 10 min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

kredyt1000.pl

stawka, %: 0,29 -0,5
kwota,zl: 500-1000
okres,dni: 30-120
wynagrodzenie, minut: 15 min
2.9
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

supergrosz.pl

stawka, %: 0,08 -0,52
kwota,zl: 1000-10000
okres,dni: 61-1440
wynagrodzenie, minut: kilka min
3.0
  • 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Po ostatniej serii opóźnień samolotów linii Small Planet Airlines uziemieni na lotniskach czytelnicy Bankier.pl zapowiadali ubieganie się o odszkodowanie. Taka postawa nie jest dziś rzadkością - jak wynika z danych uzyskanych przez Bankier.pl w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, z roku na rok coraz więcej pasażerów zabiega o przysługujące im w szczególnych przypadkach odszkodowanie.

Prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego, znacznie opóźnionego (co najmniej trzy godziny) lotu lub odmowy przyjęcia na pokład przysługuje pasażerom według zasad określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W myśl tego dokumentu klienci linii lotniczych mogą liczyć na od 250 do 600 euro odszkodowania, jeśli do zdarzenia doszło z winy przewoźnika. Jeśli pasażer nie zabrany na pokład lub zabrany ze znacznym opóźnieniem czuje się poszkodowany, w pierwszej kolejności składa reklamację u przewoźnika, a ten ma 30 dni na odniesienie się do niej.

Jeśli odmówi wypłaty odszkodowania, sprawę można skierować do wyższej instancji - w Polsce jest nią Urząd Lotnictwa Cywilnego. Złożenie skargi powoduje wszczęcie postępowania w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, co kończy się wydaniem przez prezesa ULC decyzji administracyjnej określającej zakres naruszenia i termin wypłaty odszkodowania.

Ponad 5000 skarg na przewoźników rocznie

Z danych przekazanych portalowi Bankier.pl przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia liczba skarg na przewoźników lotniczych systematycznie zwiększa się. W latach 2006-2010 liczba zgłoszeń nie przekraczała 2000 tysiące rocznie, w samym tylko 2015 roku w ULC odnotowano 5175 skarg. Rok wcześniej było ich 4640. W ostatnich latach pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów; drugim najczęstszym powodem są odwołania połączeń.

Rzeczniczka ULC przestrzega jednak przed wyciąganiem z tego trendu zbyt pochopnych wniosków: – Ilość napływających skarg jest wprost proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów na temat przysługujących im praw. Odzwierciedla ona również tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak na przykład niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – tłumaczy Marta Chylińska.

O tym, jak przebiega procedura zgłaszania skargi do KOPP, pisaliśmy szczegółowo w związku z głośnym paraliżem siatki połączeń linii Small Planet Airlines, która uziemiła wielu Polaków zarówno wylatujących na wakacje, jak i powracających do domów -  w artykule "Opóźnienia lotów Small Planet - jak ubiegać się o odszkodowanie".