Psychologia zachowań konsumenckich - teoria zdobywcy nagrody Nobla, Stevena Tylera

Reszta

Psychologia zachowań konsumenckich - teoria zdobywcy nagrody Nobla, Stevena Tylera

19 Oct 2018 13:41:2525

Uzyskaj spersonalizowaną ofertę

Nie pokażemy Ci tylko opcji firm, które udzielają pożyczek, damy ci najlepsze rozwiązanie pożyczki z najkorzystniejszymi warunkami, które są dostępne tutaj i teraz.

Uzyskaj swoją ofertę

Amerykański ekonomista Richard Tyler stworzył teorię, która sprawiła, że ekonomiści, a nawet rządy wielu krajów, bliżej przyjrzeli się wpływowi ludzkiej psychiki na myślenie. W 2015 roku Steven Tyler wydał sensacyjną książkę zatytułowaną "Nudge", którą można przetłumaczyć jako "szturchać". W książce autor wyjaśnia szczegółowo, w jaki sposób podejmować właściwe decyzje finansowe, aby nie dać się zwieść marektingowcom.

Zachowanie bezwładności

Według profesora Tylera myślenie konsumentów jest bardzo bezwładne. Właśnie dlatego znacznie łatwiej jest skłonić ich do podejmowania decyzji finansowych, jeśli zwizualizuje się im przyszłe korzyści. Przeprowadzono wiele eksperymentów potwierdzających tę teorię.

Brytyjski rząd ustalił, że właściciele samochodów są znacznie bardziej skłonni do uiszczenia opłat rejestracyjnych za samochód, jeśli w ofertach płatności jest zdjęcie samochodu. Podobny eksperyment przeprowadzono w prywatnych funduszach emerytalnych. Według nich klienci są znacznie bardziej skłonni do dokonywania płatności, jeśli przycisk z napisem "odłóż na przyszłość" zostanie umieszczony na stronie. Pozwala to osobie zrozumieć, że nie tylko odkłada pieniądze, ale także inwestuje w swoją starość i wizualizuje to w swojej głowie.

la1-hTF15kAFwMN0o7qmYnTwjeHDIQd1.jpg

Wpływ nawyków

W swoich książkach Tyler często podaje przykład ceny benzyny. Okazuje się, że gdy koszt gazu wzrasta, właściciele samochodów przez długi czas nadal kupują drogie benzyny o najwyższej czystości. Teoretycznie, jego konsumpcja powinna się zmniejszyć, ponieważ towar stał się droższy, a osoby o niewielkich dochodach powinni tankować tańsze paliwo. Chodzi o siłę przyzwyczajenia. To uniemożliwia nam racjonalne zarządzanie naszymi finansami i sprawia, że podejmujemy nieracjonalne decyzje finansowe. Dlatego podczas zakupów bardzo ważne jest rozsądne spojrzenie na sytuację, ocenienie budżetu oraz wszystkich zalet i wady każdej decyzji finansowej.

Motyw sprawiedliwości

Praca Tylera przywiązuje dużą wagę do pojęcia sprawiedliwości. Amerykański naukowiec uważa, że bezpośrednio wpływa ona na finansowe decyzje ludzi. Teoria została wielokrotnie potwierdzona w praktyce. Jeśli sklep z parasolami podnosi ceny podczas ulewy, sprzedaż nie rośnie. Konsumenci uważają to za niesprawiedliwe, dlatego szukają sklepów o niższych cenach.

W okresie spowolnienia gospodarczego firmy wolą nie obniżać płac wszystkim pracownikom, ponieważ pracownicy zawsze uznają to za niesprawiedliwe, co wpływa na ich skuteczność. Zamiast tego pracodawcy zwalniają część personelu, ale decyzja ta nie jest tak bolesna. To wyjaśnia, dlaczego stopa spadku bezrobocia jest zawsze o wiele mniejsza niż poziom spadku gospodarczego w jakimkolwiek kraju.

Nasi Partnerzy już przygotowali dla Ciebie najlepsze oferty pożyczek „chwilówek”. Sprawdź je!

Poprzednie artykuły

Zaoszczędź swój czas i pieniądze

Nie trać czasu na szukanie właściwych informacji.

Zasubskrybuj nasze bezpłatne cotygodniowe wiadomości e-mail z poradami, jak zaoszczędzić pieniądze i czas.

img