O tym kim są blogerzy instagramowi, ile zarabiają oraz kto i za co im płaci opowiemy w tym artykule.
Jakiś czas temu Instagram był tylko i wyłącznie platformą do dzielenia się zdjęciami ze znajomymi. Użytkownicy chętnie zamieszczali na swoich osobistych profilach fotografie jedzenia i kotów, selfie z kolegami czy dynamiczne ujęcia z wakacji nad morzem. W czasach dzisiejszych Instagram stał się wielką platformą handlową, reklamową oraz blogerską, a dla części użytkowników nawet narzędziem do zarabiania pieniędzy.
Od czasu, kiedy media społecznościowe stały się pierwszym i najpopularniejszym źródłem informacji reklama w Instagramie jest jedną z najbardziej skutecznych, a odpowiednio – najczęściej stosowanych.
Pojęcie “blogera na Instagramie” można zdefiniować jako osobę, która zyskała szczególną popularność i przyciągnęła uwagę wielotysięcznej publiczności w tym medium społecznościowym. Bardzo często blogi stają się popularne nie tylko dzięki publikowanym zdjęciom i relacjom, ale również dzięki przekazu. Większość osób z dużą liczbą obserwujących wybiera tematykę swojego blogu i trzyma się odpowiedniej koncepcji. Na przykład blog na Instagramie może być lifestylowy, modowy, podróżniczy, kulinarny etc. Przekaz blogu często jest skierowany do wąskiej grupy odbiorców: młodych dziewczyn, matek, zakupoholików czy, na przykład, osób, które lubią czytać książki. Co więcej, współczesne blogerzy na Instagramie stawiają również na ogólny wygląd swojego profilu, dbają o gamę kolorów i kolejność publikowanych zdjęć.
We współczesnym świecie blogerstwo stało się prawdziwym zawodem. Znane blogerzy mają obowiązek przed swoją publicznością w zakresie przekazywanej informacji, jej wartości i wiarygodności. Dodają posty i relacje w określonej liczbie, tworzą harmonogramy częstotliwości zamieszczania zdjęć i Instagram Stories.
Głównym źródłem dochodów wszystkich blogerów instagramowych jest reklama. W porównaniu do reklamy telewizyjnej, instagramowa jest bardziej wiarygodna dla odbiorcy, odbierana jako zwykłe “prawdziwe” polecenie produktu czy usługi. Chodzi o to, że blogerzy, przekazując różnorodne informacje w kontekście swojego życia prywatnego, nie są postrzegane jako dziennikarze czy gwiazdy telewizyjne, a raczej jako zwykłe ludzi, które dzielą się swoim codziennym życiem z odbiorcami, opowiadają o zakupach i nowych zainteresowaniach.
Istnieje kilka rodzajów współpracy reklamowej na Instagramie:
Standardowy cennik za reklamę influencerów na Instagramie jest uzależniony od liczby ich obserwujących i wygląda następująco:
Do 10K = 300-600 zł.
10-25K = 600-900 zł.
25-50K = 900-1400 zł.
50-100K = 1400-2000 zł.
100K+ = 2000+ zł.
Blogerzy, które posiadają milion i więcej obserwujących, ustalają swój cennik indywidualnie, w zależności od kategorii reklamowanego produktu, sezonu i rodzaju współpracy. Przykładowo jeden post na profilu Julii Kuczyńskiej (znanej na Instagramie pod nickiem @maffashion_official) średnio kosztuje 25 000 złotych.
Pracodawcą każdego blogera jest reklamodawca: sklepy internetowe i stacjonarne, firmy świadczące różnego rodzaju usługi, restauracje i hotele, siłownie i kluby fitness, aplikacje mobilne i serwisy internetowe – czyli wszystkie możliwe firmy, które zamawiają reklamę w mediach społecznościowych.
Reklamodawcy analizują profile blogerów na Instagramie pod względem liczby obserwujących, komentarzy, polubień i ogólnej aktywności na profilu. Poza tym współcześni reklamodawcy uwzględniają upodobania samego blogera, jego zachowanie i sposób przekazywania informacji, relacje z odbiorcami oraz rodzaj publikowanych postów. Jeżeli chodzi o reklamę w Instagram Stories, to pod uwagę są brana również średnia liczba osób, które oglądają relacje blogera.
Wśród najważniejszych przewag reklamy na Instagramie należy wymienić następne:
Cenniki poszczególnych blogerów na Instagramie są uzależnione od wielu czynników. Najważniejszy czynnik, który jest brany pod uwagę jako pierwszy to liczba obserwujących. Najdroższa reklama – na profilach blogerów z publicznością w ponad 1 mln. Bardzo często taką liczbę obserwujących posiadają gwiazdy, ale nie tylko. Na polskim Instagramie istnieje kilka blogerów, które zdobyli swoją popularność wśród milionów osób w kraju i poza jego granicami.
Nie mniej jednak o wartości reklamy u blogerów instagramowych decyduje nie tylko liczba obserwujących, ale też inne czynniki, mianowicie:
Do dziesiątki najbardziej wpływowych polskich blogerów na Instagramie wchodzą:
Ta lista potwierdza fakt, że najbardziej zaufany i wpływowy bloger, to nie zawsze influencer z największą publicznością.
Żeby zacząć zarabiać na reklamie instagramowej należy dokonać kilku kroków, które zwiększą popularność profilu i zrobią go atrakcyjnym w oczach reklamodawców.
Krok 1: zadbaj o wygląd swojego profilu – Instagram nadal jest medium społecznościowym, które przede wszystkim stawią na wizualną stronę przekazu. Publikowane zdjęcia powinny być dobrej jakości, przyciągać wzrok i wywoływać zainteresowanie – pamiętaj, że wchodząc na Twój profil, użytkownik widzi tylko zdjęcia i od razu podejmuje decyzje czy zostawać na stronie i zapoznać się z innymi treściami, czy opuścić ją. Niektóre blogerzy nawet tworzą kolorową koncepcję blogu, kiedy to wszystkie zdjęcia podlegają obróbce w tych samych efektach i filtrach. Istnieje dużo aplikacji mobilnych i programów komputerowych, które mogą Ci w tym wesprzeć, nie warto korzystać ze standardowych filtrów Instagramu.
Krok 2: wybierz koncepcję i tematykę swojego blogu – nie warto pisać i opowiadać o wszystkim od razu. Pamiętaj, że Twój blog musi być skierowany do grupy odbiorców, którą będzie łatwo określić reklamodawcom. Profile “o wszystkim i o niczym” nie cieszą się już szczególną popularnością wśród użytkowników Instagramu. W czasach dzisiejszych odbiorcy dbają o jakość odbieranych przez nich informacji. Użytkownikom zależy na ciekawych źródłach, które mają tylko i wyłącznie pozytywny wpływ na ich wiedzę, doświadczenie czy życie codzienne.
Krok 3: zwiększ liczbę obserwującym – na początku trudno jest przyciągnąć publiczność w sposób naturalny. Większość początkujących blogerów korzysta z usług reklamowych innych influencerów lub zamawia reklamę na Instagram poszczególnych postów czy relacji, kierując ją do swojej grupy odbiorców. O skuteczności takiej reklamy decyduje poprawnie określone grono publiczności, które może się zainteresować Twoim blogiem, a także wygląd i jakość przekazywanych na Twoim profilu treści.
Krok 4: wejdź w interakcję ze swoją publicznością – świetnym rozwiązaniem na zaangażowanie obserwujących będą transmisje wideo na żywo, głosowania, różnorodne dyskusje, w których będziesz osobiście uczestniczyć oraz udzielanie odpowiedzi na komentarze do postów.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.