Polacy skarżą linie lotnicze. Już ponad 5000 zgłoszeń rocznie

Polacy skarżą linie lotnicze. Już ponad 5000 zgłoszeń rocznie

W ciągu ostatnich 10 lat liczba skarg zgłaszanych przez pasażerów na przewoźników lotniczych do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrosła prawie pięciokrotnie. ULC uspokaja - zgłoszeń jest coraz więcej nie tyle ze względu na pogorszenie standardów w branży, ale

23.10.2016

Najlepsze oferty

Pierwsza pożyczka:
100 PLN - 3 000 PLN
okres: 1 dni - 30 dni
stopa:

0%

Pierwsza pożyczka:
500 PLN - 1 500 PLN
okres: 4 mies
stopa:

0%

Pierwsza pożyczka:
100 PLN - 6 000 PLN
okres: 1 dni - 65 dni
stopa:

0%

Po ostatniej serii opóźnień samolotów linii Small Planet Airlines uziemieni na lotniskach czytelnicy Bankier.pl zapowiadali ubieganie się o odszkodowanie. Taka postawa nie jest dziś rzadkością - jak wynika z danych uzyskanych przez Bankier.pl w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, z roku na rok coraz więcej pasażerów zabiega o przysługujące im w szczególnych przypadkach odszkodowanie.

Prawo do odszkodowania z tytułu odwołanego, znacznie opóźnionego (co najmniej trzy godziny) lotu lub odmowy przyjęcia na pokład przysługuje pasażerom według zasad określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W myśl tego dokumentu klienci linii lotniczych mogą liczyć na od 250 do 600 euro odszkodowania, jeśli do zdarzenia doszło z winy przewoźnika. Jeśli pasażer nie zabrany na pokład lub zabrany ze znacznym opóźnieniem czuje się poszkodowany, w pierwszej kolejności składa reklamację u przewoźnika, a ten ma 30 dni na odniesienie się do niej.

Jeśli odmówi wypłaty odszkodowania, sprawę można skierować do wyższej instancji - w Polsce jest nią Urząd Lotnictwa Cywilnego. Złożenie skargi powoduje wszczęcie postępowania w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, co kończy się wydaniem przez prezesa ULC decyzji administracyjnej określającej zakres naruszenia i termin wypłaty odszkodowania.

Ponad 5000 skarg na przewoźników rocznie

Z danych przekazanych portalowi Bankier.pl przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynika, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia liczba skarg na przewoźników lotniczych systematycznie zwiększa się. W latach 2006-2010 liczba zgłoszeń nie przekraczała 2000 tysiące rocznie, w samym tylko 2015 roku w ULC odnotowano 5175 skarg. Rok wcześniej było ich 4640. W ostatnich latach pasażerowie najczęściej skarżą się na opóźnienia lotów; drugim najczęstszym powodem są odwołania połączeń.

Rzeczniczka ULC przestrzega jednak przed wyciąganiem z tego trendu zbyt pochopnych wniosków: – Ilość napływających skarg jest wprost proporcjonalna do przyrostu ruchu lotniczego i odzwierciedla poziom świadomości pasażerów na temat przysługujących im praw. Odzwierciedla ona również tendencje, które w danym okresie wywarły największy wpływ na nieregularność przewozów, takie jak na przykład niekorzystne warunki atmosferyczne czy strajki – tłumaczy Marta Chylińska.

O tym, jak przebiega procedura zgłaszania skargi do KOPP, pisaliśmy szczegółowo w związku z głośnym paraliżem siatki połączeń linii Small Planet Airlines, która uziemiła wielu Polaków zarówno wylatujących na wakacje, jak i powracających do domów - w artykule "Opóźnienia lotów Small Planet - jak ubiegać się o odszkodowanie".

Mejores ofertas

Pierwsza pożyczka:
100 PLN - 3 000 PLN
okres: 1 dni - 30 dni
stopa:

0%

Pierwsza pożyczka:
500 PLN - 1 500 PLN
okres: 4 mies
stopa:

0%

Pierwsza pożyczka:
100 PLN - 6 000 PLN
okres: 1 dni - 65 dni
stopa:

0%

Poprzednie artykuły

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez stronę internetową FinRada.pl w celu nawiązania kontaktu ze mną i informowania o produktach i usługach FinRada.pl
Zgadzam się